A metro 4 hátránya az ingatlanpiacra

A napi.hu internetes oldal egy érdekes felmérést tett közzé, és utánajárt, hogy vajon milyen módon, és milyen árban befolyásolja majd a metro 4 elindulása az ingatlanpiacot az érintett útvonalon. Az már most is látszik, hogy növekednek az árak, pedig még el sem indult a metro, de hol lesz a határ, ha lesz egyáltalán?

Az elmúlt 10 év legnagyobb, 80 százalékot is meghaladó áremelkedésére a Szent Gellért téri és a Rákóczi téri megállóknál talált a lap, azonban az már nem egyértelmű, hogy ennek van-e köze a metró építéséhez. Egyrészt két kivallóan megközelíthető környékről van szó, másrészt mindkét címen 3-3 lakást értékesítettek 2003-ban, bár állapotuk alapján akár le is húzhatták az átlagárat. A Szent Gellért téri, 2003-as, 147 ezer forintos négyzetméterár mára 270 ezer forintra emelkedett, de még ezzel sem éri el a 277 ezer forintos XI. kerületi átlagárat. A Rákóczi téren 109 ezer forintról 199 ezerre drágultak a négyzetméterek, a Szent Gellért térhez hasonlóan nem éri el kerületi átlagárat, amely ma 203 ezer forint az Otthontérkép szerint.

Metro 4 bejárás 2014.- Bikás Park  Fotó: Práger Péter  www.ujbudaportal.hu  www.facebook.com/ujbudaportal

Metro 4 bejárás 2014.- Bikás Park
Fotó: Práger Péter
www.ujbudaportal.hu
www.facebook.com/ujbudaportal

Ennél szerényebb, de mégis számottevő áremelkedés köthető az újbudai megállókhoz. Leginkább a Kelenföld vasútállomás meglepően magasra szökő, de így is a kerületi átlag alatti árát húzta magával a metró, ám hogy a korábban is közlekedési csomópontként számon tartott Móricz Zsigmond körtéren volt szerepe a több mint 60 százalékos drágulásban, bátor állítás lenne. A Napi.hu szerint inkább az ingatlanok egyedi adottsága állhat a számok háttérben. Mindenesetre Újbudán egyedül itt nőtt a 277 ezer forintos kerületi átlagár fölé a lap által talált, 286 ezer forintos fajlagos érték.

Jó példa még a jelentősebb erősödésre a Bikás park környéke, ahol a panelépületek tömegeit téglaépítésű társasházak övezik, a heterogén kínálat viszont igencsak megnehezíti és torzítja az átlagszámítást. Az Újbuda-központ megálló környéke már a 277 ezer forintos kerületi átlagárat hozza a 10 évvel ezelőtti 217 ezer forintról, a nem egészen 30 százalékos drágulásban azonban minden bizonnyal a környék megszépülése, az Allee, és körülötte lezajlott fejlesztés is szerepet játszhatott.

www.napi.hu