Védekezzünk a hőség ellen

hőségAhogyan emelkedik a hőmérséklet, úgy nő szervezetünk terhelése, ezért fontos, hogy alkalmazkodjunk a meleg és a forró napokhoz – hívta fel a figyelmet az ÁNTSZ. Hogyan éljük túl a hőséget? Az mno.hu összegyűjtötte a hőségtúlélési tippeket.

Ahogyan emelkedik a hőmérséklet, úgy nő szervezetünk terhelése, ezért fontos, hogy alkalmazkodjunk a meleg és a forró napokhoz – hívta fel a figyelmet az ÁNTSZ.

A napi átlaghőmérséklet 5 Celsius-fokos emelkedése 10 százalékkal növeli az összes halálokok miatti halálozás kockázatát, 12 százalékkal a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás kockázatát és 15 százalékkal a szívpanaszok és „általános rosszullét” miatti sürgősségi mentőhívások számát – olvasható a szervezet honlapján. Az ÁNTSZ adatai szerint 2010-ben Budapesten 25,5 százalékkal, míg országosan 22,2 százalékkal több halálesetet regisztráltak a hőségriasztások idején.

Hőség ellen: zuhanyzás, sok folyadék

A fenti tények ismeretében ezért akár életbevágóan fontos lehet alkalmazkodni a nagy forrósághoz. Az ÁNTSZ azt javasolja, hogy ha van rá lehetőségünk, zuhanyozzunk langyos vagy hideg vízzel naponta akár többször is. Érdemes ventilátort használni, vagy 1-2 órát légkondicionált helyiségben tölteni. A déli órákat lehetőség szerint töltsük zárt helyen, sötétített szobában. Fogyasszunk sok vizet, teát, szénsavmentes üdítőt, jót tesz a paradicsomlé, az aludttej, a kefir, a joghurt és a levesek. Tartózkodjunk viszont a kávétól, az alkoholos, cukros vagy szénsavas üdítőktől. A szabadban érdemes széles karimájú kalapot, napszemüveget viselni. Az ÁNTSZ azt tanácsolja, hogy hordjunk világos színű, bő szabású, pamut öltözetet és használjunk bőrtípusunknak megfelelő fényvédő krémet.

Így védjük a csecsemőket, a gyerekeket és a kismamákat

Lehetőleg ők ne tartózkodjanak a szabadban 10 és 16 óra között, ha ez mégis elkerülhetetlen, akkor keressenek árnyas, szellős helyet. Érdemes a lakásban a pihenésre szánt hely ablakát napközben bezárni és elsötétíteni. A gyerekek a klímaberendezésekre sokkal érzékenyebbek, így ezeket mértékkel használjuk, a külső hőmérsékletnél csak 4-5 fokkal alacsonyabbra beállítva. Harminc százalékkal növelhetjük szervezetünk hűtését, ha bevizezzük a hajunkat és a gyermekeink haját.

Óvjuk a csecsemőket, a gyerekeket a napfénytől: adjunk rájuk vékony kalapot. Különösen igaz ez a csecsemőkre, a kisdedekre, akik kevés hajuk és vékony koponyacsontjuk miatt fokozott veszélynek vannak kitéve. Semmiképpen ne napozzunk vagy napoztassuk a gyereket 10 és 16 óra között, várandós anyák óvják a magzatot is az erős sugárzástól, napozáskor fedjék be a hasukon a méh területét.

Nem kell megijedni, ha a gyermek étvágya csökken a nagy melegben, viszont nagyon fontos, hogy fogyasszanak folyadékot. Ha a pelenka 2-3 óránként nedves, akkor nyugodtak lehetünk, eleget ivott a gyermekünk. Kiemelt figyelmet kell fordítani a szoptatós anyákra, mivel ők a szoptatással biztosítják gyermekük folyadékigényét.

Gyógyszerszedők, figyelem!

A gyerekeken és kismamákon túl a hőség különösen megviseli a betegeket és az időseket is, főleg ha gyógyszert szednek. A hőségben fontos sok folyadékot fogyasztani a gyógyszert szedők esetében is. Ki kell emelni a vérnyomáscsökkentőt, illetve vízhajtót szedő betegeket, mivel az ezen gyógyszerkészítményeket alkalmazó betegek esetén a hőség miatt fokozott a hirtelen vérnyomáscsökkenés veszélye – hívja fel a figyelmet közleményében az ÁNTSZ. Előfordulnak olyan készítmények is, amelyek fényérzékenységet okoznak, ezért szedésük mellett a napozás vagy a szolárium nem javasolt.

Forrás: www.mno.hu

Írta: Szepesi Klára